گزارشی از کارگاه 48 فلسفه اخلاق

پیشنهاد سردبیر

در چهل و هشتمین کارگاه فلسفه اخلاق، که در تاریخ 29 بهمن‌ماه 97 برگزار شد، میزبان دکتر انشالله رحمتی بودیم و ایشان برای ما از «اخلاق فتوت در اسلام ایرانی» سخن گفتند. دکتر انشالله رحمتی پژوهشگر و مترجم حوزه فلسفه و عرفان، سردبیر نشریه اطلاعات حکمت و معرفت است که تاکنون چند بار به عنوان مترجم برگزیده شناخته شده‌است. در زمینه فلسفه اخلاق برخی از متون این رشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان دانشنامه فلسفه اخلاق ویراسته پل ادواردز و دونالد بورچرت و نقد عقل عملی (نقد دوم ایمانوئل کانت) را نام برد. او که در سال ۱۳۸۶ به عنوان مترجم برگزیده از سوی وزارت ارشاد اسلامی معرفی شد، تا به حال موفق به انتشار ده‌ها مقاله، ده‌ها مصاحبه شده‌است و راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های بسیاری (بیش از پنجاه پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) را بر عهده داشته‌است. همچنین در ابتدای این کارگاه خانم هاجر سعادتی، گزارشی از کتاب «زندگی خوب؛ ۳۰ گام فلسفی برای کمال بخشیدن به هنر زیستن» ارائه دادند. در ادامه گزارشی از این کارگاه را می‌خوانید.  

مقدمه

دکتر انشاالله رحمتی در خانه اخلاق پژوهان جوان

اخلاق فتوت در واقع پیوندی است میان مطالعات بنده در حوزه فلسفه اخلاق و خوانش‌های هانری کربن از فلسفه اسلامی. قصد ما بر آن است که نشان دهیم در جامعه کنونی ما، چرا چنین بحثی مهم است و این بحث چه کارایی برای ما دارد. در ابتدا از اهمیت این بحث نزد کربن و تقریرهای او از سهروردی می‌گوییم و بعد از آن به بررسی چند فتوت‌نامه و تعارض نظریات کنونی اخلاق با اخلاق فتوت سخن‌خواهیم گفت.

هانری کربن

اسلام ایرانی شاهکار کربن است که یک اثر چهار جلدی است تحت عنوان چشم انداز‌های معنوی و اسلامی ایران. خود این عنوان بحث برانگیز است، حتی آن زمان هم که کربن این اثر را می‌نوشت، این دغدغه را داشت که چگونه این مطلب را به مخاطب خود برساند، چرا که یک عنوان ناجالب است برای مسلمان‌‌ها چرا که ترجیح ما بر شندین ایران اسلامی است و نه اسلام ایرانی. تاکنون آن چیزی که از نظر ما تاثیر می‌گذاشته اسلام بر ایران است و نه ایران بر سلام. فهم من از آثار کربن این است (همان‌طور که در جلد اول اسلام ایرانی هم بیان کردم) که منظور کربن نه جغرافیای ایران و نه نژاد ایرانی است، بلکه منظور او اسلام است آن‌گونه که بر ذهن و زبان ایرانی نقش بسته است یا به تعبیر دیگر، اسلام آن‌گونه که ایرانی‌ها آن را بهتر از دیگران فهمیدند. به‌ طور خلاصه کربن معتقد است که ایرانی‌ها قابلیت‌های معنوی و فلسفی اسلام را بهتر از دیگران کشف کردند، البته از آن جهت که کربن پدیدار‌شناس است در اینجا در مقام توصیف است و نه تبیین. پس از نظر او اسلام در ایران به یک خوانش متفاوت رسیده است که اتفاقا بهترین خوانشی بوده که می‌توان از اسلام داشت. در این خوانش اسلام از جنبه‌های ظاهری و شریعت خود فاصله گرفته و توانسته به اجماع میان شریعت، طریقت و حقیقت دست پیدا کند. اهمیت کربن برای ما از آن جهت است، که تفکر او مدخلی است تا ما از طریق آن بتوانیم با فعلیت تفکر اسلامی ارتباط بر قرار کنیم.

برای تشریح پروژه کربن می‌توان به هفت محور اشاره کرد و آن محور آخر، بحثی است که امروز با شما عزیزان داریم. در این جا آن هفت محور را صرفا نام‌ می‌برم تا به آن بحث آخر برسم.

چهل و هشتمین کارگاه فلسفه اخلاق برگزار شده در خانه اخلاق پژوهان

گزارش کتاب «زندگی خوب؛ ۳۰ گام فلسفی برای کمال بخشیدن به هنر زیستن» را از اینجا بخوانید.

منبع 
فاطمه شریفیان
فاطمه شریفیانhttp://ethicshouse.ir
متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد متن زندگی نامه کاربر توضیحات در مورد

متن دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

مرتبط