حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا شریعتمداری در گفتگو با خبرنگار ایکنا از قم، اظهار کرد: در خصوص مبعثها و تجدید پیامبریها دیدگاههای مختلف و تبیینهای متفاوتی وجود دارد. و شاید از همه بهتر این باشد که اصلیترین مضمون و آموزه ادیان که توحید است زمانی که آسیب میبیند و دچار تحریف میشود و همچنین تأثیراتی که در رفتار مردم و مناسبات اجتماعی میگذارد و شاهد بداخلاقیها در جامعه میشویم، به تجدید نبوتها منتهی میشود.
وی با بیان اینکه به ویژه در زمینه بعثت پیامبر اسلام (ص) توحید آسیبدیده بود، افزود: از ناحیه مسیحیت، توحید به تثلیث انحراف پیداکرده بود اما در یهودیت عقاید توحیدی دستخوش تحریف خاصی نشده بود. اما عملاً این عقاید دینی را به ابزاری برای منفعتجوییها و برتریطلبیها تبدیل کرده بودند و خود را قوم برگزیده میدانستند.
رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: چنانچه نقدهایی که در قرآن متوجه ادیان پیشین شده را موردتوجه قرار دهیم، متوجه میشویم که در مسیحیت گمراهی که در نگاه توحیدی پیدا شد و در یهودیت رفتارهای غیراخلاقی و سوءاستفاده از دین و دینداری نقد شده است.
مشرکان قبل از بعثت بتها را شفیع خود تلقی میکردند
وی گفت: قبل از بعثت پیامبر(ص) در شبهجزیره عربستان مشکل توحید عملی و شرک وجود داشت و مشرکان بهرغم اینکه خداوند را قبول داشتند اما به واسطهها و بتها شرک میورزیدند. و آنها را بهعنوان شفیع خود تلقی میکردند.
شریعتمداری ابراز کرد: نابخردی در رفتار و رفتارهای نسنجیده و تعصب معطوف به قومیت و شعرهایی با مضامین نادرست در دوران قبل از بعثت وجود داشت که جهل در برابر عقل بود و میطلبید که نبوت تجدید شود.
وی در خصوص دین حضرت محمد (ص) قبل از بعثت افزود: خط نیاکان پیامبر اکرم (ص) بر مشی و گرایش توحیدی بوده است و گاهی به آیین حنفا تعبیر میشود. و چنانچه دین خاصی نیز نامگذاری نشود، مطمئناً بر توحید بودهاند و نشانههای خط توحیدی در ایشان محسوس است.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، پیام بعثت را شامل محوریت و تثبیت توحید و بازگشت به زندگی اخلاقی دانست و تصریح کرد: در روایات از امام صادق (ع) نقلشده است که فرمود: خداوند عزوجل پيامبر خود را تربيت كرد و نيكو تربيت كرد و چون ادب را در او به كمال رساند فرمود: «بهراستی كه تو داراى خويى بزرگ هستى». آنگاه كار دين و امت را به او سپرد تا بندگانش را اداره كند.
وی بیان کرد: در نماز خود میگوییم «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی ما را به راه مستقیم هدایت کن که این نشاندهنده توجه اسلام به توحید و دوری از کژیهاست.
دین اسلام برای مقابله با انحراف از توحید نازل شد
شریعتمداری گفت: در مسیحیت انحراف از توحید وجود دارد علیرغم اینکه در قرآن کریم بارها ازنظر اخلاقی و معنوی ستایش شدهاند و در یهودیت نیز کژیها و پلشتیهای اخلاقی واردشده و دین اسلام برای مقابله با این دو آفت نازل شد.
وی عنوان کرد: شروع رسالت در اسلام با آیاتی است که دعوت به خواندن کرده و از علم و معرفت سخن میگوید و اسلام با بعثت پیامبر (ص) و نزول آیات قرآنی آغاز و آیات قرآنی گاهی یکجا نازلشده و بعد نزولهایی به تدریج انجامگرفته است.