معنویت قدسی (۱۰)
در نشست های گذشته مقداری درباره ی تعارض عقل و وحی گفتگو کردیم، و در این رابطه دیدگاه اخباریان و اصولیان را بررسی و نقد کردیم. چنانکه دیدیم این دو…
در نشست های گذشته مقداری درباره ی تعارض عقل و وحی گفتگو کردیم، و در این رابطه دیدگاه اخباریان و اصولیان را بررسی و نقد کردیم. چنانکه دیدیم این دو دیدگاه، علی رغم تفاوت های ظاهری ای که به لحاظ تئوریک دارند، عملا به تعطیل عقل در برابر معنای ظاهری متون دینی منتهی می شوند. […]
در نشست های گذشته مقداری درباره ی تعارض عقل و وحی گفتگو کردیم، و در این رابطه دیدگاه اخباریان و اصولیان را بررسی و نقد کردیم. چنانکه دیدیم این دو دیدگاه، علی رغم تفاوت های ظاهری ای که به لحاظ تئوریک دارند، عملا به تعطیل عقل در برابر معنای ظاهری متون دینی منتهی می شوند. نکته ی مهمی که درباره ی سرشت این تعارض باید به آن توجه کنیم این است که در واقع بین خود عقل و خود وجی هیچ تعارضی وجود ندارد. زیرا خدا عقل کل یا عقل محض و خالص است. بنابر این، امکان ندارد «مراد جدی» او با عقل تعارض داشته باشد. تعارضی اگر هست بین حکم عقل و معنای ظاهری متون دینی (=مراد استعمالی خداوند) است. به تعبیر دقیق تر، این تعارض همواره بین «برداشت» انسان ها از حکم عقل و «برداشت» شان از متون دینی است.
متن کامل مقاله را از اینجا دریافت کنید.
منبع:
سایت فرهنگی نیلوفر