• خانه اخلاق
  • برنامه‌های ما
  • بلاگ
  • اساتید
  • کتابخانه فارسی
  • رویدادها
  • کتابخانه انگلیسی
  • مجله
  • واژه‌نامه
  • حمایت مالی
  • Here is our story
  • جستجو
  • منو
عضوی از خانه اخلاقی ها شوید
کلمه عبور(Required)

ورود به حساب کاربری
[mo_oauth_login]
یا
کوچیدن از ادبیات تعلیمی به ادبیات تسهیلی
یادداشتی در باب تربیت اخلاقی کودک؛

کوچیدن از ادبیات تعلیمی به ادبیات تسهیلی

به بهانه بررسی کتاب «مل و مشکلش با هزار کفش»
من در این یادداشت کوتاه می‌گویم کتاب «Mel» و بسیاری از همانندهای این کتاب، به سنت ادبیات تعلیمی وابسته‌اند و در چارچوب آن سنت، بر آنها نمی‌توان خرده گرفت؛ مگر…
من در این یادداشت کوتاه می‌گویم کتاب «Mel» و بسیاری از همانندهای این کتاب، به سنت ادبیات تعلیمی وابسته‌اند و در چارچوب آن سنت، بر آنها نمی‌توان خرده گرفت؛ مگر اندک تغییری در روایت یا لحن یا پیام یا ارتباط فصول و پلان‌های قصه، اما پیش‌نهادم به نویسندگان آثاری از این دست، کوچیدن از قلمرو ادبیات تعلیمی به سوی سرزمین ادبیات تسهیلی است. این‌جا به تناسب مجال و با توجه به موضوع (اخلاق دینی)، فقط به سه شرط از شروط آثار تسهیل‌گرانه درباره اخلاق برای کودکان؛ یعنی «فرانگری»، «واژه‌شناسی» و «پرسش‌گری» اشاره و با توجه به محتوای کتاب «Mel» تأکید کرده‌ام که هر یک از این شروط، یک آسیب (نقیصه) ادبیات تعلیمی را رفو و یک کمبود (نقص) ادبیات تعلیمی را جبران خواهند کرد. با توجه به اینکه این پیش‌نهاد و دعوی درازدامن است و من برخی از اضلاع آن را در نوشته‌های دیگری مطرح کرده‌ام، امیدوارم در «خودارجاعی» نزد خواننده گرامی معذور باشم.
مهدی فردوسی مشهدی
درباره مهدی فردوسی مشهدی:
دیدگاه‌ها

club