نقش ابعاد اخلاقی در بهسازی تبلیغ
مقدمه
اخلاق و تبلیغ، دو اصطلاح شناختهشده و رایج با پیشینهای بسیار دور در مفاهیم دینی به شمار میآیند. البته شاخصههای تعریف اخلاق در جهانبینی آیینهای توحیدی یا جهانبینی آیینهای غیرتوحیدی تفاوتهای ماهوی و حقیقی دارد؛ برای مثال، در تعریف اخلاق اسلامی، «نیت» اهمیت ویژهای دارد و از آن به منزله رکن و روح عمل تعبیر شده است؛ به گونهای که نبودن آن موجب بیارزش شدن عمل میگردد؛ در حالی که بسیاری از دانشمندان مادی هرکار نیکی را با هر انگیزهای، اخلاقی معرفی کردهاند و در نتیجه، رفتارهای فریبکارانه که با انگیزههای مادی و ارتکاب جنایات انجام میشود، اخلاق نیک به شمار میآید.
تبلیغ نیز از اصطلاحاتی است که با گذشت زمان بر اهمیت آن افزوده شده است؛ به گونهای که دنیای امروز را دنیای ارتباطات و رسانه دانستهاند و بشر از نظر فناوری تبادل اندیشهها و پیامها به قلههای بلندی دست یافته و توانسته است ایستگاههای ماهوارهای مخابراتی رادیو و تلوزیون و فضای مجازی را راهاندازی کند. بشر امروز از نظر سلطه بر ابزار مادی و تولید آن، مشکل چندانی ندارد. مشکل اصلی وی در این زمان، بیایمانی و محرومیت از نظام عقیدتی و اخلاقی متکی بر عقل و وحی و فطرت است.
…