کلاس آزاد روانشناسی اخلاق

به همت و تدریس دکتر امیر صائمی

درس آزاد روانشناسی اخلاق با ارائه دکتر امیر صائمی برای ترم پائیز در محل سالن جلسات پژوهشگاه دانش های بنیادین تهران برگزار می گردد

امیر صائمی، عضو هیات علمی پژوهشکده فلسفة تحلیلی در پژوهشگاه دانش‌های بنیای (IPM) است که دکترای خود را در فلسفة تحلیلی در سال ۲۰۱۳ از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا‌باربارا (University of California, Santa Barbara)، با نگاشتن رساله‌ای دربارة عقلانیت عملی زیر نظر ماتیو هانسر و کوین فلوی دریافت کرده است

این کلاس شنبه ها ساعت ۱۰ الی ۱۲ ظهر در محل پژوهشگاه (سالن۲) برگزار میشود

ذخیره

محتوای درس

سوالاتی نظیر اینکه «عمل اخلاقی چیست؟»، «چرا باید اخلاقی عمل ‌کنیم؟» و «چرا گاهی اوقات نمی‌توانیم اخلاقی عمل کنیم؟» در مرکز فرا-اخلاق قرار دارند. فلاسفه بصورت سنتی کوشیده‌اند با تحلیل‌هایی صرفا نظری پاسخی‌هایی برای این سوالات فراهم کنند. با این همه، در سالهای اخیر ادعا شده است که پژوهش‌های تجربی در حوزه روانشناسی در پاسخ  به این سوالات نقشی تاثیرگذار دارند. در این کلاس، می‌کوشیم ابتدا مروری بر برخی از مهمترین سوالات فرا-اخلاق داشته باشیم؛دکتر امیر صائمی سپس در این باره کنکاش کنیم که پژوهشهای تازه تجربی در حوزه روانشناسی چه نقشی در پاسخ به این سوالات می‌توانند ایفا کنند. مشخصا، سوالاتی که درباره آنها با توجه به تحقیقات تجربی در کلاس گفتگو می‌کنیم چنین‌اند: آیا تحقیقات علمی‌ می‌تواند به تنهایی به تمام سوالات فرا-اخلاق پاسخ دهند؟ آیا ما تمام کارهای خود را با انگیزه‌ای خودخواهانه انجام می‌دهیم؟ رابطه دلیل و میل چیست؟ آیا می‌شود نسبت به اخلاق کاملا بی‌تفاوت بود؟ آیا اخلاق نهایتا بر احساسات متکی است یا بر عقل؟ آیا ما شهود اخلاقی داریم؟ مسولیت اخلاقی چیست؟ اگر همه اعمال ما بصورت علی متعین باشد، آیا برای اعمالمان مسئول خواهیم بود؟

 

اهداف درس

  1. آشنایی مقدماتی با فرا-اخلاق
  2. آشنایی مقدماتی با تحقیقات تازه تجربی مربوط به فرا-اخلاق
  3. توانایی تحلیل ربط و نسبت تحقیقات تجربی و تحقیقات نظری در حوزه فرا-اخلاق
  4. تمرین در خوانش انتقادی متون فلسفی
  5. تمرین در کاربستن دقت و انصاف در درک انتقادی مدعیات و استدلال‌ها

پیش‌نیاز

مخاطب اصلی این کلاس دانشجویان کارشناسی و ارشد فلسفه هستند. سعی می‌شود تا بخش عمده‌ای از کلاس برای دانشجویان کارشناسی‌ای که کلاسی در فلسفه تحلیلی نگذارنده‌اند قابل استفاده باشد. با این همه، آشنایی با منطق مقدماتی برای استفاده از مطالب کلاس بسیار سودمند خواهد بود.

منبع درس

منبع اصلی درس کتاب روانشناسی اخلاق نوشته والری تیبریوس است. مشخصات کتاب از قرار زیر است:

Valerie Tiberius, Moral Psychology: A Contemporary  Introduction, New York: Routledge (2015)‎

            منبع دیگری که در کلاس از آن استفاده می شود این کتاب است.

Aaron Zimmerman, Moral Epistemology, New York: Routledge (2010)‎

مقالات دیگر مورد استفاده در طرح درس آمده است. ممکن است در طول کلاس مقالات دیگری نیز معرفی شود.

مشارکت در کلاس

از شرکت‌کنندگان در کلاس انتظار می‌رود بصورت منظم در کلاس شرکت کنند.   

 

برنامه درس

جلسه اول.  مقدمه‌ای بر فرااخلاق

                جلسه دوم.  علم‌تجربی و فرا-اخلاق

                                                منبع اصلی: فصل ۲ کتاب تیبریوس

                                    پس‌زمینه:

Shafer-Landau, R.‎ 2012.‎ “Evolutionary Debunking, Moral Realism and Moral Knowledge.‎”  Journal of Ethics & Social Philosophy  ۷: ۱–۳۷. 

Street, S.‎ 2006.‎ “A Darwinian Dilemma for Realist Theories of Value.‎” Philosophical Studies ۱۲۷(۱):۱۰۹-۱۶۶            

جلسه سوم.  خودخواهی روانشناسانه

                                                منبع اصلی: فصل ۳ کتاب تیبریوس

                                                پس‌زمینه:

May, J.‎, (2011)‎, “Relational Desires and Empirical Evidence against Psychological Egoism,”European Journal of Philosophy, ۱۹: ۳۹–۵۸

                جلسه چهارم. درونگرایی و بیرون‌گرایی در دلایل

                                                منبع اصلی:

Williams, B.‎, 1979.‎ “Internal and External Reasons,” reprinted in Moral Luck, Cambridge: Cambridge University Press, 1981, 101–13

                                    پس‌زمینه:

http://plato.stanford.edu/entries/reasons-internal-external

جلسه پنجم.  نظریه هیومی انگیزه

                                                منبع اصلی: فصل ۴ کتاب تیبریوس

                                                پس‌زمینه:

http://plato.stanford.edu/entries/moral-motivation/#HumVAntHum

May, J.‎ (2013)‎.‎ Because I Believe It’s the Right Thing to Do.‎ Ethical theory and moral practice۱۶(۴), ۷۹۱-۸۰۸.

                جلسه ششم.  امکان بی تفاوتی به اخلاق

                                    منبع اصلی: فصل ۵ کتاب تیبریوس

                                                پس‌زمینه:

Nichols, S.‎ 2002a.‎ “How Psychopaths Th reaten Moral Rationalism: Is It Irrational to Be Amoral?‎” Monist ۸۵: ۲۸۵–۳۰۴.

Roskies, A.‎ 2003.‎ “Are Ethical Judgments Intrinsically Motivational?‎ Lessons from ‘Acquired Sociopathy’.‎ Philosophical Psychology  ۱۶ (۱): ۵۱–۶۶.

                جلسه هفتم.  احساس‌گرایی و عقل‌گرایی در اخلاق

                                    منبع اصلی: فصل ۶ کتاب تیبریوس

                                    پس‌زمینه:

Korsgaard, C.‎ M.‎ 1996.‎  The Sources of Normativity. Lecture 2.‎ Cambridge University Press.

                جلسه هشتم.  فضیلت و چالش‌های تجربی

                                                منبع اصلی: فصل ۷ کتاب تیبریوس

                                    پس‌زمینه:

Doris, J.‎ M.‎ 1998.‎ “Persons, Situations, and Virtue Ethics.‎”  Nous  ۳۲ (۴): ۵۰۴–۵۳۰.

http://plato.stanford.edu/entries/moral-character-empirical/#SituPhil

                جلسه نهم.  مسئولیت اخلاقی

                                    منبع اصلی: فصل ۸ کتاب تیبریوس

Arpaly, N.‎ 2002.‎ “Moral Worth.‎” Journal of Philosophy.  ۹۹ (۵): ۲۲۳–۲۴۵.

Frankfurt, H.‎ 1971.‎ “Freedom of the Will and the Concept of a Person.‎”  Journal of Philosophy.‎ ۶۸(۱) ۵–۲۰.           

جسله دهم.  مسولیت اخلاقی و اراده آزاد

                        منبع اصلی: فصل ۹ کتاب تیبریوس

Libet, B.‎ 1985.‎ “Unconscious Cerebral Initiative and the Role of Conscious Will in Voluntary Action.‎”  Behavioral and Brain Sciences  ۸ (۴): ۵۲۹–۵۶۶.

Nichols, S.‎, and J.‎ Knobe.‎ 2007.‎ “Moral Responsibility and Determinism: The Cognitive Science of Folk Intuitions.‎”  Nous  ۴۱ (۴): ۶۶۳–۶۸۵.

                جلسه یازدهم. شهود و معرفت اخلاقی

                                    منبع اصلی: فصل ۱۱ کتاب تیبریوس

                                                                فصل ۴ کتاب زیمرمن

                جلسه دوازدهم. استنتاج باید از هست

                                    منبع اصلی: فصل ۱۲ کتاب تیبریوس

                                                                فصل ۵ کتاب زیمرمن

بالا
+۷۲

نظرات

تصویر زهرا امین
بالا
+۱۱۱
سلام و احترام اقا این نه تاریخش نه ساعتش هیچ کدوم مشخص نیست و حتی نحوه ی ثبت نام در کلاس در سایت پژوهشکده هم که چیزی نیست
تصویر میثم
بالا
+۱۶۵
ممنون اصلاح و تکمیل شد همان طور که در متن ذکر شده شرکت در این دوره، برای عموم علاقمندان آزاد میباشد و نیازی به ثبت نام نیست
تصویر میثم ادب
جناب! شروع دوره از چه روزی است؟ آیا شماره تماسی برای گرفتن اطلاعات مربوطه وجود دارد؟
تصویر حسن بوسلیکی
سلام ممنون از اطلاع رسانی آیا کسی محتوای این جلسات را پیاده میکند تا بتوانیم استفاده کنیم؟
تصویر اخلاق پژوه
آیا فایل صوتی این جلسات منتشر می شود؟
تصویر عاملی
باسلام چگونه می شود به محتوای جلسات برگزار شده دکتر صائمی دسترسی پیدا کرد؟