گزارشی از کارگاه ۴۷ فلسفه اخلاق

از اخلاق مراقبت چه می‌دانیم؟

در چهل و هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق میزبان خانم دکتر مریم نصر اصفهانی بودیم. ایشان پژوهشگر گروه مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستند، دکترای فلسفه اخلاق خود را از دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو اخذ نموده‌‌اند و ترجمه کتاب "درباره مراقبت: تحلیل فلسفی مفهوم پروای دیگری داشتن" از ایشان به چاپ رسیده است. خانم نصر اصفهانی در چهل و هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق ما که در تاریخ 16 دی ماه برگزار شد، از "اخلاق مراقبت" سخن گفتند.
همچنین در ابتدای جلسه، آقای علی کلانی گزارشی از کتاب "دین و اخلاق" ارائه کردند.

در این جلسه قصد ما بر این است که ضمن پرداختن به تاریخچه‌ای از مفهوم اخلاق مراقبت و معنای متفاوت واژه care در طول تاریخ تفکر مغرب زمین، به ماهیت و اهمیت آن در عرصه فلسفه بپردازیم. به طور خلاصه اخلاق مراقبت به عنوان یک فلسفه برای اولین بار توسط خانم کارول گلیگان روانشناس معرفی شد با کتاب In a different  voice. او در کتاب خود می‌گوید: «از آن جا که قرن‌ها است به صدای مردان و ندایی که آنها پرورانده‌اند گوش داده‌ایم و به تازگی متوجه سکوت زنان در تمام این سال‌ها شده‌ایم، پس عجیب نیست برای شنیدن صدایشان وقتی حرفی هم می‌زنند، مشکل داشته باشیم. با این حال در صدای زنان، حقیقت فلسفه اخلاقی مراقبت (پرواداری) نهفته است. ندیدن واقعیات زندگی متفاوت زنان و نشنیدن تن صدای متفاوت آنها در کنار این فرض که تنها یک روش برای تفسیر و تحلیل اجتماعی وجود دارد باعث چنین خطایی شده است. می‌توان با پذیرفتن این که دو شیوه متفاوت از درک وجود دارد، فهم پیچیده‌تری را از تجربه انسانی به دست‌آورد که حقیقت شباهت و تفاوت در زندگی زنان و مردان را می‌بیند و تصدیق می‌کند که این حقایق با شیوه‌های متفاوتی بیان می‌شود (این کتاب به فارسی ترجمه شده).

خانم دکتر مریم نصراصفهانی در خانه اخلاق پژوهان

مراقبت و معانی متفاوت آن

اخلاق مراقبت معادل عبارت ethics of care است که از واژه کورا در لاتین گرفته شده است. کورا نام الهه‌ای است که روزی از کنار برکه‌ای می‌گذشت و پشته‌ای از گِل دید و اندیشناک مشتی از آن برداشت و به شکل دادن آن پرداخت. در حالی که به چیزی که ساخته بود می‌اندیشید ژوپیتر از پشت سر رسید، ایزدبانو از او خواست تا در چیزی که ساخته بود روح بدمد، ژوپیتر با طیب خاطر پذیرفت، اما وقتی کورا خواست نام خود را بر آن گل شکل یافته ببخشد، ژوپیتر با او مخالفت کرد و خواست تا نام خودش بر او نهاده شود. در این هنگام تلوس(زمین) پیدا شد و خواست آن مخلق به نام او خوانده شود، زیرا تکه‌ای از پیکر خود را به او بخشیده بود، ستیزه‌گران، ساتورن را به داوری خواندن، ساتورن این حکم را که عادلانه می‌نمود جاری کرد. آن حکم این بود که زوپیتر از آنجا که به او روح عطا کرده به هنگام مرگ روح او را و تلوس چون به او جسم داده به هنگام مرگ جسم او را می‌گیرند، اما کورا از آن جا که به او شکل داده است می‌تواند تا وقتی او زنده است صاحب او باشد، اما چون بر سر نام او نزاع کردند، ساتورن گفت: بگذارید که نام او هومو باشد، چرا که از هوموس (خاک) ساخته شده است.

 

فایل پاورپوینت ارائه شده در این جلسه را از اینجا دریافت کنید.

ادامه ی این مطلب را در فایل پیوست شده مطالعه کنید

دانلود

فایل صوتی این مطلب را از فایل پیوستی دانلود کنید

دانلود

دیدگاهی ارسال کنید



0 کاراکتر (حداکثر 500 کاراکتر مجاز است)
مشاهده دیدگاه ها ( 0 دیدگاه )